Et bevægende Stabat Mater

“Du blev vist lidt bevæget til sidst!” Sådan sagde en af sangerne fra Københavns Kantatekor til mig efter opførelsen af Dvořáks Stabat Mater i Helligåndskirken. Ja, bevæget blev jeg, og det var i grunden ikke så mærkeligt. For ikke blot er musikken i sig selv helt overvældende smuk og gribende, den blev også spillet og sunget ubegribeligt flot af alle medvirkende!

Dvořáks Stabat Mater er et stort anlagt romantisk værk for fire solister, kor og orkester, som heldigvis høres oftere og oftere. Det er et sandt mesterværk, men også uhyre krævende, når de forskellige elementer skal smeltes sammen til en helhed. Mine forventninger til denne koncert var endog særdeles høje ovenpå den åbne korprøve fjorten dage tidligere – de blev ikke bare indfriet, de blev overgået!

To af aftenens elementer indgik ikke i korprøven, nemlig orkesteret og solisterne, men begge bidrog helt afgørende til den betagende oplevelse. Til denne lejlighed havde man sammensat et orkester med musikere fra Det Kgl. Kapel, Danmarks Underholdningsorkester, Den Kgl. Livgarde og Copenhagen Phil, og de fremstod som et godt sammenspillet ensemble med smuk klang fra alle afdelinger.

Solisterne var en blanding af forholdsvis garvede kræfter og yngre talenter, og de fungerede forbilledligt, også som kvartet, med god balance og skønhed i klangen. Henning von Schulman sang baspartiet med autoritet og imponerende dybde, og hans solo, “Fac, ut ardeat”, blev leveret med stor sikkerhed og indlevelse. Engagement og usvigelig sikker teknik var i det hele taget karakteristisk for alle fire, også for Niels Jørgen Riis, hvis fine, lyst klingende tenor var tæt på at være ideel i denne musik. Det er altid en glæde at høre mezzosopranen Hanne Fischer, og hendes solo, “Inflammatus et accensus”, var et af højdepunkterne, bevægende smukt sunget. Sopranen har som den eneste ikke en solosats, og det er lidt ærgerligt, især når det er Julie MeeRa Albertsen, der synger partiet. Men duetten med tenoren, “Fac ut portem”, kompenserede naturligvis lidt, og her som i satserne med hele kvartetten, stod hendes varme, smukke sopran lysende klart.

Henning von Schulman, Hanne Fischer, Torben H.S. Svendsen, Julie MeeRa Albertsen, Niels Jørgen Riis

Men først og sidst var det koret, der var hovedperson. Som ved korprøven benyttede man sig af en blandet opstilling, hvor man ikke stod i stemmegrupper. Det er svært, for det kræver at man virkelig er stensikker på sin stemme og kan holde den, selvom de omkringstående synger noget andet. Men for Københavns Kantatekor var det tydeligvis ikke spor svært – sådan lød det i det mindste! Jeg har aldrig oplevet så flot og mættet klang fra noget kor overhovedet, og der er ikke mange professionelle kor, der kan gøre dem det efter. Naturligvis kunne man ønske sig lidt flere herrer, men de, der var der, gjorde det formidabelt. Og damerne sang med så ubegribeligt dejlig klang, at det rislede frydefuldt ned ad ryggen. Jo, englene kom i den grad til at svæve!

Torben H.S. Svendsen holdt sammen på det hele med stor autoritet, og den betagende samhørighed mellem ham og koret, som jeg fornemmede ved prøven, kom fuldt til udtryk her – han er uden diskussion en af vore allerbedste dirigenter!

Dvořák er overstået for denne gang, men heldigvis bliver der senere på året lejlighed til at opleve dette forrygende kor igen. Til oktober gælder det Bachs H-moll messe, og i december følges op med Händels Messias. Datoer og mere information kan findes på korets hjemmeside. Jeg glæder mig allerede!

 

Dvorak: Stabat Mater

Onsdag 10. april 19:30, Helligåndskirken, København

Julie MeeRa Albertsen, sopran
Hanne Fischer, mezzosopran
Niels Jørgen Riis, tenor
Henning von Schulman, bas

Orkester
Københavns Kantatekor
Torben H.S. Svendsen, dirigent

Københavns Kantatekors hjemmeside

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.