Forrygende Bach

De gjorde det igen, Københavns Kantatekor! Jeg vidste af erfaring, at det er et kor af umanerligt høj kvalitet, men i Bachs h-moll-messe overgik de sig selv, og gav mig en af årets allerstørste musikalske oplevelser. Det var forrygende godt!

I foråret sang koret Dvoraks Stabat Mater, og som det forhåbentlig fremgik af min anmeldelse dengang, var jeg særdeles begejstret. Nu har de så kastet sig over et værk af noget højere sværhedsgrad, et værk, som i koncertprogrammet bliver kaldt “det største, vestlig kultur har frembragt”. Det er ikke det halve galt, og så meget mere imponerende var korets præstation. Bachs musik byder generelt på mange tekniske og musikalske udfordringer, men giver også meget igen og er uhyre tilfredsstillende at synge, når man altså kan! Og det kan Københavns Kantatekor – sangglæden lyste ud af dem, og var i den grad også til at høre.

Jeg havde den store glæde at få lov at overvære den afsluttende korprøve, og fornemme den varme og hyggelige stemning, der hersker i koret. Det var fascinerende at følge med i partituret, og høre alle de mange noder – og der er rigtig mange! – blive til stor og betagende musik. Ved denne lejlighed var det kun koret, der medvirkede – orkester og solister kom først på til generalprøven dagen før koncerten – men indtrykket af et hold sangere, der arbejdede seriøst og engageret mod det fælles mål at opføre det store værk udeblev ikke. Når dirigenten, den fortræffelige Torben H.S. Svendsen gav instrukser lyttede alle koncentreret, og man gjorde sit bedste for at efterleve hans ønsker. Jeg gik derfra med høje forventninger til koncerten, og de blev indfriet – godt og vel!

Fra værkets første tone var jeg bjergtaget af korets store og smukke lyd. De mange svære fuga-afsnit blev sunget med stor præcision, og såvel i de enkelte stemmegrupper som i koret som helhed var det lykkedes at fremelske en egal klang. Ligeledes var korets indlevelse og forståelse for stemningen i de enkelte satser en udelt fryd at lægge øre til. Blot som et eksempel: I værkets “Credo”-afsnit finder man satsen “Crucifixus” (“Han blev korsfæstet”), langsom, alvorlig og skæbnesvanger, efterfulgt af “Et resurrexit” (“og genopstod på den tredje dag”), hurtig og ekstatisk jublende. Jeg har uhyre sjældent, selv på de bedste indspilninger, hørt kontrasten mellem de to afsnit så flot og eksplosivt markeret, for ikke at tale om så godt sunget – det var, så man fik gåsehud!

Nu er det naturligvis ikke kun et værk for kor, og de øvrige medvirkende fortjener så sandelig også at nævnes.

Det velspillende og velklingende orkester var sammensat af musikere fra DR Symfoniorkesteret og Copenhagen Phil. Svendsens velvalgte, ganske hurtige tempi føltes simpelthen rigtige, og forlenede musikken med en udsøgt rytmisk spændstighed, som orkesteret realiserede på bedste vis. Bach har forkælet især blæserne med adskillige soli, og disse blev turneret med velklang og overbevisning.

Solisterne var som sædvanlig fra øverste skuffe: Sopranen Nina Bols Lundgren, mezzo-sopranen Maria Kontra, tenoren Rasmus Gravers Nielsen og barytonen Jakob Vad sang med smuk klang og stor stilbevidsthed deres arier og duetter, og var med til at gøre opførelsen helt sublim.

At Københavns Kantatekor er ét af landets allerbedste, ikke mindst indenfor deres særlige område med opførelse af oratorieværker, kan der ikke herske tvivl om. Det kan man forvisse sig om i den nærmeste fremtid, når koret i december opfører Händels “Messias”, og siden til foråret når man prøver kræfter med en ny rekonstruktion af Bachs “Markuspassion”. Datoer og mere information kan findes på korets hjemmeside. Jeg glæder mig allerede!

Københavns Kantatekors hjemmeside

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.